Вітаю на курсі Лікарські рослини та фітотерапія! Це - вибіркова навчальна дисципліна. Читається для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня у 7 семестрі. Курс обсягом 5 кредитів ECTS,150 годин, з яких 20 год. - лекцій, 40 год. - семінарів та 90 год. самостійної роботи. Форма підсумкового контролю успішності навчання - залік.
Метою курсу є формування сучасної системи теоретичних знань про лікувальні властивості рослин, їх морфолого-анатомічні та екологічні відмінності, особливості росту й розвитку, розмноження в природі, культивування, хімічного складу, фізіологічного впливу на організм людини та практичних навичок з використання лікарських рослин для лікування та профілактики різних захворювань.
Дисципліна вивчає функціональну роль окремих частин рослинного організму; основні фізіологічні механізми: фотосинтез, дихання, водний та мінеральний обмін; спеціалізований метаболізм рослин; онтогенетичний розвиток рослин; механізми адаптації рослин до несприятливих умов.
Метою вивчення навчальної дисципліни є: набуття студентами сучасних теоретичних знань з фізіології рослин та практичних навичок, необхідних для професійної діяльності в галузі біології.
Завдання вивчення навчальної дисципліни:
- формування цілісного уявлення про особливості функціонування рослинного організму;
- зв'язок фізіологічних функцій та метаболічних систем у рослині;
- регуляцію фізіологічних функцій в системі цілісного організму;
- зміни у фізіологічних процесах за дії факторів навколишнього середовища;
- особливості перебігу біохімічних процесів у рослинному організмі.
Дисципліна розроблена для здобувачів першого (бакалаврського) рівня
Спеціальності 014 Середн я освіта (Біологія) та 091 Біологія
Викладається у другому (весняному) та першому (осінньому) семестрі
Предметом навчальної дисципліни «Сучасні проблеми біології» є сучасний стан та перспективи розвитку проблем походження життя, виникнення та еволюції еукаріотів, проблем функціонування біологічних систем, прикладні проблеми сучасної біології, зокрема пов’язані з накопиченням і систематизації Big Data, зокрема у сфері біоінформатики та biodiversity data management.
Метою викладання навчальної дисципліни є формування цілісного уявлення про коло фундаментальних проблем сучасної біологічної науки та найперспективніші напрями біологічних досліджень.
Курс призначений для викладання магістрам 1 року навчання спеціальності 091 Біологія в осінньому (1) семестрі.
Навчальна дисципліна викладається у першому семестрі для здобувачів другого року навчання другого освітнього рівня спеціальності 014 Середня освіта (Біологія), 091 Біологія.
Предмет практики: практичні навички з фаху, формування професійних умінь і навичок щодо прийняття самостійних рішень під час професійної діяльності у сфері біологічних наук.
Мета практики: вдосконалення, поглиблення та закріплення на практиці
теоретичних знань, отриманих здобувачами під час слухання навчальних теоретичних
та практичних курсів на природничому факультеті, ознайомлення з роботою
науково-дослідних інститутів.
Завдання практики:
- закріплення та поглиблення знань, які отримані на лекціях, семінарських та лабораторних заняттях при вивченні загально-біологічних курсів та дисциплін;
- вироблення і
закріплення навичок роботи у колективі і організаційної роботи;
- залучення здобувачів до самостійної науково-дослідної роботи;
- отримання практичних навичок роботи у проведенні лабораторних досліджень біологічних напрямків;
- оволодіння
сучасними методами збирання, аналізу та оброблення наукової інформації;
- формування уявлень про сучасні інформаційні технології наукової інформації;
- збір матеріалів для виконання науково-дослідної роботи.Дисципліна "Систематика вищих рослин. Архегоніати" викладається в межах курсу "Ботаніка" на ІІ курсі в 3-му семестрі для здобувачів вищої освіти першого бакалаврського рівня галузі знань 09 Біологія спеціальності 091 Біологія (Лекцій - 8 год., лабораторних робіт - 20 год., самостійної роботи - 62 год.) та галузі знань 01 Освіта/Педагогіка спеціальності 014 Середня освіта (Біологія та здоров'я людини) (Лекцій - 8 год., лабораторних робіт - 18 год., самостійної роботи - 59 год.) .
Основними завданнями вивчення дисципліни « Систематики вищих рослин» є :
- ознайомити здобувачів вищої освіти з основними поняттями систематики вищих рослин, методами класифікації рослинних організмів;
- сформувати систему знань щодо сучасних принципів номенклатури, основних напрямів еволюції, ознайомити із фіторізноманіттям
- навчити характеризувати представників вищих рослин, знаходити їх систематичне положення в сучасній системі органічного світу.
Дисципліна "Методологія наукових досліджень" викладається на І курсі в 2-му семестрі для здобувачів вищої освіти другого магістерського рівня галузі знань 09 Біологія спеціальності 091 Біологія
У даному курсі розглядаються теоретичні і
практичні аспекти використання сучасного комплексу підходів і методів одержання
та аналізу даних у біологічних дослідженнях. Вдалий підбір методів одержання
первинних даних та їхнього аналізу є запорукою успішного виконання наукового дослідження.
Мета вивчення навчальної дисципліни є: формування у здобувачів систему знань та навичок, вміння викладати навчальні дисципліни; ознайомлення із особливостями викладання у старшій та профільній школі; оволодіння особливостями професійної майстерності та педагогічної техніки викладача..
Завдання вивчення навчальної дисципліни: є ознайомлення з альтернативними програмами для шкіл різних типів; оволодіння методикою інтерактивного навчання; оволодіння педагогічними технологіями, методами та прийомами навчання біології.
Дисципліна викладається для здобувачів вищої освіти Другого (магістерського) рівня
014
Середня освіта (Біологія та здоров’я людини)
У першому (осінньому) семестрі
Мета вивчення навчальної дисципліни є: вивчення технологій і методики викладання біології з урахуванням основних завдань, які висунуті реформою системи освіти в Україні; ознайомлення студентів з основними положеннями методики викладання, теоретичними і практичними напрямками розвитку біологічної освіти; оволодіння студентами сучасними технологіями проведення занять біологічної освіти; оволодіння студентами сучасними технологіями проведення занять.
Завдання вивчення навчальної дисципліни
- вивчення основних розділів шкільної навчальної програми;
- ознайомлення з різними альтернативними програмами для шкіл різних типів;
- оволодіння змістом основних біологічних понять та методикою їх викладання;
- вивчення сучасних форм, методів та прийомів навчання біології.
Дисципліна розроблена для здобувачів першого (бакалавр) рівня
Спеціальності 091
Біологія
Викладається у другому (весняному) семестрі
Дисципліна викладається на 3 курсі, в 5 семестрі для здобувачів вищої освіти першого бакалаврського рівня галузі знань 01- Освіта, спеціальності 014 - Середня освіта (Біологія та здоров’я людини). Відноситься до вибіркових дисциплін.
Основним змістом навчальної дисципліни є ознайомлення з науковими та виробничими основами землеробства, рослинництва, плодівництва, агрохімії та тваринництва. Курс "Основи сільського господарства" представляє собою спеціалізовану дисципліну тісно пов’язану із фундаментальними та фаховими дисциплінами, серед яких: ґрунтознавство, ботаніка (анатомія та морфологія і систематика рослин), фізіологія рослин, основи екології, хімія, біогеографія, зоологія.
Метою викладання навчальної дисципліни "Онови сільського господарства" є формування у здобувачів знань про основи сільськогосподарського виробництва як цілком біологічного виробництва, основою якого є природні фактори — ґрунт, рослина, клімат та соціально-економічні фактори; створення чіткої уяви про методи агрохімічного та фізико-хімічного аналізу, польового та вегетаційного дослідів, селекційну роботу, вирощування, годування великої рогатої худоби.
Дисципліна відноситься до вибіркових й викладається у другому семестрі для здобувачів вищої освіти першого бакалаврського рівня
Призначення навчальної дисципліни.
Формування почуття біофілії, глибокої переконаності у необхідності
неухильного дотримання етичних і моральних норм, правил і принципів у
будь якій галузі науково-практичної діяльності.
Навчальна дисципліна "Ботаніка. Морфологія і анатомія рослин" викладається у першому семестрі для здобувачів першого курсу спеціальностей 091 Біологія і 014 Середня освіта (Біологія та здоров'я людини).
Призначення навчальної дисципліни полягає у формуванні знань про: загальні принципи організації тіла вищих рослин на рівні клітин, тканин, органів і організмів; вегетативне і безстатеве розмноження, статеве відтворення.
Завдання вивчення навчальної дисципліни:
- формування у здобувачів вищої освіти повного і стійкого уявлення про основні закономірності структурної організації тіла вищих рослин;
- вміння аналізувати зміни морфологічної і анатомічної будови, що відбуваються під дією факторів довкілля;
- знання про особливості вегетативного і безстатевого розмноження та статевого відтворення/
- вміння працювати з мікроскопами, виготовляти тимчасові препарати, робити біологічні рисунки.
Предмет вивчення навчальної дисципліни: фундаментальні процеси спадковості, мінливості та реалізації спадкової інформації, а також їхня практична реалізація.
Метою викладання навчальної дисципліни «Молекулярна біологія з основами біотехнології» є: формування цілісного уявлення про молекулярні основи функціонування живої клітини та методологію її дослідження. Забезпечення професійної підготовки студентів шляхом формування системи знань та уявлень щодо біотехнології як одного з найбільш перспективних та прогресуючих напрямків науково-технічної та промислової діяльності людини.
Основними завданнями вивчення дисципліни «Молекулярна біологія з основами біотехнології» є: формування уявлень про сучасний стан біотехнології та її вплив на життя людини, оволодіння знаннями про основні методи біотехнологічних досліджень, знайомство з технологіями створення рекомбінантних ДНК, формування у студентів здатності до самостійної оцінки досягнень біотехнології та генної інженерії, забезпечення навичок самостійного набуття знань у відповідній галузі.
Дисципліна викладається студентам 4 курсу спеціальностей 091 та 014 в 2 семестрі
Предмет вивчення навчальної дисципліни «Медична мікологія» – гриби як окрема форма життя і комплекс філогенетичних ліній; особливості вегетативного тіла, клітинна будова, тканиноподібні структури, вегетативні та репродуктивні органи і структури, екологічні особливості, процеси обміну генетичною інформацією, розмноження та розповсюдження, життєві цикли грибів, принципи систематики та еволюційна історія грибів і грибоподібних організмів, їх роль у житті людини, зокрема як патогенів, джерела токсинів та антибіотиків, використання у медицині.
Метою курсу «Медична мікологія» є формування цілісного уявлення про сучасний стан наукових знань про гриби як форму життя і комплекс філогенетичних ліній, що поєднуються еукаріотичною будовою клітини, осмотрофним способом живлення, необмеженим модульним ростом та розповсюдженням у зародковому стані, та про їх роль в житті людини і використання у медицині.
Ця вибіркова дисципліна викладається студентам 2 курсу спеціальностей 014 та 091. Вона читається в осінньому семестрі.
Дисципліна викладається на 1 курсі, в 1 семестрі для здобувачів вищої освіти першого бакалаврського рівня галузі знань 01 - Освіта, спеціальності 014 - Середня освіта (Біологія та здоров’я людини).
Основним змістом навчальної дисципліни є раціональне та ефективне використання ґрунтових ресурсів, що є однією з головних проблем народного господарства нашої країни. Це обумовлено тим, що по відношенню до людського суспільства ґрунт виступає у двох аспектах: з одного боку, це фізичне середовище, життєвий простір людини, з іншої – економічна основа, засіб виробництва, що користується величезним попитом, адже переважна більшість продуктів харчування отримується завдяки ґрунтам. Тому виникає чітка необхідність підготовки спеціалістів , які добре ознайомлені з розмаїттям та особливостями ґрунтового покриву України, складом, властивостями, закономірностями формування і поширення різних типів грунтів, можливими наслідками антропогенного впливу на грунт, засобами по регулюванню ґрунтовою родючостю.
Метою викладання навчальної дисципліни «Ґрунтознавство з основами геології і геохімії» є формування у здобувачів вищої освіти теоретичних та практичних знань основних показників, режимів, агрономічних властивостей конкретних представників ґрунтового покриву України та світу, методів управління ґрунтовими режимами з метою їх раціонального використання і підвищення родючості. Ознайомлення з геологією як наукою, формування системи знань про розподіл хімічних елементів у геосферах і їх значення; екзогенні і ендогенні процеси; особливості формування кристалів, мінералів і гірських порід.
Метою викладання навчальної дисципліни «Генетика з основами селекції » є формування у студентів глибоких знань про закономірності спадковості та мінливості, їх використання у різних аспектах практичної діяльності людини, формування у студентів генетичного мислення.
Основними завданнями вивчення дисципліни «Генетика з основами селекції» є:
- формування ґрунтовних знань з генетики та селекції на рівні сучасних досягнень;
- переконливий показ значення цих наук для сучасного суспільства, зокрема для вирішення проблем екології, сільського господарства та медицини;
- формування розуміння генетичних закономірностей як загальнобіологічних, універсальних для всіх живих істот;
- поглиблення теоретичних знань в процесі постановки та аналізу генетичного експерименту,
- набуття вміння вирішувати генетичні задачі різного рівня складності;
- посилення уваги до питань, які мають світоглядне значення і вивчаються в школі;
- формування у студентів (майбутніх педагогів) свідомості щодо генетичного різноманіття дітей, яке потребує індивідуального до них підходу.
Дисципліна викладається студентам 4 курсу спеціальностей 091 (1 семестр) та 014 ( 1 та 2 семестр)
Предмет навчальної дисциплніи «Біологчна номенклатура» - принципи і правила опису та найменування груп живих організмів, зокрема біолоічних видів, внутрішньовидових та надивдових таксонів, правила утворення та вимовляння наукових назв живих організмів.
Метою
викладання навчальної дисципліни «Біологічна номенклатура»
є формування цілісного уявлення про принципи наукового найменування груп живих
організмів, правила опису таксонів, оприлюднення назв та зазначення
ідентифікацій, а також правила
читання біологічних латинських назв живих організмів.
Ця дисципліна викладається студентам 2 курсу спеціальності 091. Вона читається в осінньому семестрі.