Новітня історія країн Азії та Африки (ІІ ч. НІЄААА)
Кафедра всесвітньої історії



  1. Опис навчальної дисципліни 

Найменування показників

Галузь знань, напрям підготовки, рівень вищої освіти

Характеристика навчальної дисципліни

денна форма навчання

заочна форма навчання

Мова викладання ‒ українська

 

 

Кількість кредитів – 4

Галузь знань

01 Освіта / Педагогіка

 (шифр і назва)

Вид дисципліни

(обов’язкова / вибіркова)

Спеціальність

014 Середня освіта (Історія)

Модулів – 2

 

Освітня програма

Історія в закладах освіти

(шифр і назва)

Рік підготовки:

Змістових модулів – 4

 

четвертий

Семестр

Загальна кількість годин – 120

7-й

7-й

Лекції

Тижневих годин для денної форми навчання:

аудиторних – 48

самостійної роботи здобувача – 72

Рівень вищої освіти:

Перший бакалаврський

20  год

16 год

Практичні, семінарські

28  год

8 год

Лабораторні

‒ 

Самостійна робота

72  год

96 год

Індивідуальні завдання:

0 год.

Вид контролю:

 залік

залік

 

Призначення навчальної дисципліни. Навчальна дисципліна «Новітня історія країн Азії та Африки (1918 р. – початок ХХІ ст.)» допомагає узагальнити фактичний і проблемний і матеріал, розглянути нові підходи до вивчення новітньої історії країн Азії та Африки (насамперед цивілізаційний), що намітилися в сучасній орієнталістиці. Вона передбачає ознайомлення з дискусійними питаннями в сучасному сходознавстві, а також з історіографією найважливіших проблем курсу. Актуальна для більш повного розуміння особливостей розвитку постколоніального світу, сучасного становища країн Азії та Африки, а також тих процесів, які в них відбуваються сьогодні.

 Мета вивчення навчальної дисципліни «Новітня історія країн Азії та Африки (1918 р. – початок ХХІ ст.)» ‒ з’ясування закономірностей та специфіки історичного розвитку країн Сходу в період, який починається від облаштування світу після Першої світової війни, охоплює міжвоєнний розвиток країн регіону, їх участь у подіях Другої світової війни, процес деколонізації другої половини 40-х – 80-ті рр. ХХ ст., вибір політичних шляхів розвитку країнами Сходу, спроби впровадження соціально-економічних реформ, закінчуючи процесами глобалізації та регіональної інтеграції в афро-азійському світі.

Завдання вивчення навчальної дисципліни «Новітня історія країн Азії та Африки (1918 р. – початок ХХІ ст.)»: 1) виявити специфіку розвитку найбільш впливових країн Сходу; 2) простежити еволюцію народів афро-азійського регіону, визначити їхнє місце в історичному процесі; 3) розвинути у студентів навички оволодіння сучасним методологічним інструментарієм для аналізу соціально-економічного, політичного і культурного життя народів Сходу в зазначений період; 4) виявити історичні корені тих явищ, які простежуються в постколоніальних державах Азії та Африки; 5) узагальнити фактологічний і проблемний матеріал, розглянути сучасні підходи до вивчення новітньої історії країн Азії та Африки в сучасній орієнталістиці; 6) ознайомитися з дискусійними питаннями в сучасному сходознавстві, а також з історіографією найважливіших проблем курсу.

У результаті опанування змісту навчальної дисципліни здобувачі мають досягнути таких програмних результатів навчання:

ПРН 1 – знати періодизацію історії країн Азії та Африки, основні історичні процеси та події, пов’язані із розвитком конфуціанської, індо-буддійської, південно-східноазійської, мусульманської цивілізацій та «Чорної Африки» у новітню добу.

ПРН 2 ‒ володіти спеціальною термінологією навчальної дисципліни.

ПРН 3 ‒ знати основні методологічні підходи та напрями, мати поняття про формаційний і цивілізаційний підходи в сучасній орієнталістиці.

ПРН 4 ‒ здобути знання з історіографії для сучасних наукових дискусій про модернізаційні процеси, що впливали на зміну традиційних суспільних відносин і формування сучасного обличчя країн Сходу; національно-визвольні рухи в регіонах і окремих країнах; особливості і наслідки процесів деколонізації; причини конфліктогенності на Близькому, Середньому Сході, країнах Південно-Східної Азії та Тропічної Африки в період «холодної війни» та після її закінчення;  причини активізації ісламського фундаменталізму; роль національних ідеологій в країнах «третього світу»; місце провідних країн Сходу в процесах глобалізації та регіональної інтеграції.

ПРН 5збирати, обробляти, узагальнювати інформацію для створення ґрунтовної бази знань про історичні та соціокультурні процеси в країнах Сходу в новітній час.

ПРН 6розглядати суспільні явища в розвитку, за конкретно-історичних умов епохи та регіональних особливостей. Визначати загальні тенденції розвитку країн конфуціанського, індо-буддійського, південно-східноазійського, мусульманського цивілізаційно-культурних кіл, «Чорної Африки»; володіти конкретними знаннями про їхній соціально-економічний, суспільно-політичний розвиток, релігійно-культурні традиції у новітній період.

ПРН 7 ‒ на карті визначати кордони колоніальних імперій, до яких були включені країни і народи Азії та Африки, а також кордони держав, які утворилися після процесу деколонізації.

ПРН 8 ‒ формулювати оцінку історичного руху, діяльності історичних осіб, виявляти власну позицію щодо суперечливих фактів новітньої історії країн Азії та Африки.

ПРН 9здійснювати компаративний аналіз історичних процесів у регіонах Сходу, виявляти тенденції міжнародних відносин, пов’язані з геополітичними чинниками.

ПРН 10працювати з джерелами інформації, інтегрувати їх зміст, визнавати і сприймати різноманітність критичного аналізу й оцінок джерел; володіти навичками історіографічного аналізу, удосконалювати вміння самостійно працювати з науковою, науково-популярною та довідковою літературою, історичними джерелами та критично їх аналізувати, усвідомлено застосовувати теоретичні знання для розв’язання практичних завдань.

ПРН 11інтегрувати знання, отримані в процесі вивчення «Історії Стародавнього Сходу», «Історії Середньовічного Сходу», «Нової історії Азії та Африки», «Новітньої історії Азії та Африки», «Історії міжнародних відносин», «Етнології», «Релігієзнавства», «Соціології» в єдиний комплекс гуманітарних дисциплін.

ПРН 12усвідомлювати під час вивчення навчальної дисципліни значущість загальнолюдських цінностей.