Опис навчальної дисципліни
Найменування показників |
Галузь знань, напрям підготовки, рівень вищої освіти |
Характеристика навчальної дисципліни |
||
денна форма навчання |
заочна форма навчання |
|||
Мова викладання: українська |
|
|
||
Кількість кредитів – 5 |
Галузь знань 07 «Управління та адміністрування» (шифр і назва) |
Вид дисципліни |
||
Спеціальність 073 «Менеджмент» |
||||
Модулів – 1 |
Освітня програма («Управління навчальним закладом») (шифр і назва) |
Рік підготовки: |
||
Змістових модулів – 2
|
1 |
|||
Семестр |
||||
Загальна кількість годин – 150 |
- |
1 |
||
Лекції |
||||
Тижневих годин для денної форми навчання: аудиторних – - самостійної роботи здобувача – - |
Рівень вищої освіти: другий (магістерський) |
- |
10 год. |
|
Практичні, семінарські |
||||
- |
10 год. |
|||
Лабораторні |
||||
- год |
- год |
|||
- |
130 год |
|||
Індивідуальні завдання: - год. |
||||
Вид контролю: |
||||
- |
залік |
|||
Примітка.
Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної і індивідуальної роботи становить:
для денної форми навчання – -/-
для заочної форми навчання – 20/130
Програма навчальної дисципліни
3 семестр
Модуль 1. Управління якістю діяльності закладів освіти різних типів
Змістовий модуль 1. Управління якістю в освіті.
Тема 1.1 Особливості управління якістю як виду управлінської діяльності.
Системи управління якістю. Основні положення та словник термінів. Сутність управління якістю товарів та послуг як виду діяльності, спрямованого на виконання вимог до їх якості.
Система номенклатури показників якості продукції та послуг. Понятійний ряд якості: характеристика, властивість, загальна якість. Проблема якості управління на сучасному етапі. Взаємозв’язок якості товарів і послуг з успіхом та ефективністю розвитку національної економіки, конкурентоспроможністю, національним престижем країни. Значення та сутність управління якістю. Якість та розвиток соціального прогресу. Управління якістю на рівні організації. Сучасний підхід до управління якістю. Функції управління, спрямовані на покращення якості товарів/послуг. Фактори, що формують та забезпечують якість товарів/послуг. Наукові засади управління якістю. Міжнародний досвід управління якістю. Послідовність розвитку методів і підходів до управління якістю. Історія розвитку вітчизняного руху за управління якістю. Основні елементи стратегії ТQМ. Умови успішного впровадження ТQМ. Нові підходи до управління людськими ресурсами в умовах ТQМ. Організація навчання. Розподіл повноважень та якості в процесі управління людськими ресурсами в умовах ТQМ. Теорія постановки цілей. Реалізація методів загального управління якістю в Україні. Системний підхід до проблеми управління якістю. Моделі систем управління якістю. Механізм управління якістю. Принципи та функції системи управління якістю. Комплексні системи управління якістю. Упровадження систем управління якістю в Україні. Розроблення систем управління якістю.
Тема 1.2. Якість освітніх послуг як одна з умов розвитку держави.
Концепція якості освіти. Поняття якості освіти. Зміст проблеми якості освіти. Гармонізація якості за видами і формами освіти. Проблеми якості менеджменту освіти в Україні. Склад і система факторів, що впливають на формування якості освіти. Якість мети освіти. Якість потенціалу освіти. Якість організаційно-правового забезпечення освіти. Якість навчальної програми. Якість інформаційного та методичного забезпечення. Загальні характеристики інформаційного та методичного забезпечення. Якість програми основної системоутворюючої дисципліни спеціальної підготовки. Якість сучасного та основні риси майбутнього підручника. Якість методики комп’ютерного навчання. Тести в методичному забезпеченні освітніх програм. Якість тестів. Якість матеріально-технічного забезпечення освіти. Якість викладання та презентації знань. Якість навчальної та виховної діяльності. Якість самостійної роботи студента. Проблеми розвитку здібностей і якість індивідуалізації освіти. Якість технології освіти. Зміст і специфіка поняття «Технологія освіти». Фактори, що визначають проектування і вибір технології освітнього процесу. Критерії раціональності технології освіти. Перспективні технології освіти, побудовані на використанні комп'ютерної техніки. Технології контролю і контроль в технології освіти. Результат освіти: багатокритеріальний підхід до розуміння та оцінювання. Якість компетенцій як безпосереднього результату освіти. Еволюція поглядів на результат освіти. Якість компетенції і компетентнісний підхід до освіти. Якість людського капіталу як довгострокового результату освіти. Людський капітал в житті індивіда і в розвитку суспільства. Реформування освіти за факторами людського капіталу.
Тема 1.3 Система, механізм і процес управління якістю освіти.
Загальні проблеми управління якістю освіти. Система управління якістю освіти. Механізм та методи управління якістю освіти. Процес та технології управління якістю освіти. Роль управління знаннями в загальній технології управління якістю освіти. Специфіка та зміст поняття «знання». Знання як об’єкт управління в освітніх процесах. Керовані характеристики знань. Принципи управління знаннями в освітньому процесі. Оцінювання, контроль та мотивація в управлінні якістю освіти. Управління та динаміка якості освіти. Функції НМО в системі управління освітою. Якість діяльності НМО в процесах розвитку освіти. Стратегія і тактика розвитку НМО – основна характеристика якості його роботи. Роль корпоративності НМО в забезпеченні якості освіти. Фактори формування і зміни корпоративної культури НМО. Принципи формування корпоративної культури в НМО. Ефективність роботи НМО.
Змістовий модуль 2. Особливості управління закладами освіти різних типів.
Тема 2.1. Система освіти України.
Законодавство України про створення й особливості функціонування закладів освіти різних типів і форм власності. Структура системи освіти України, у т.ч. дошкільної, загальної середньої, вищої, фахової перед вищої, професійної (професійно-технічної). Типологія закладів освіти. Положення про заклад дошкільної освіти, загальної середньої освіти, позашкільної освіти, фахової перед вищої освіти, вищої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти. Статус закладу освіти. Форми власності закладів освіти. Спеціалізовані та спеціальні заклади освіти. Інклюзивна освіта.
Тема 2.2. Установчі документи закладів освіти різних типів і форм власності.
Статути ЗДО, ЗЗСО, ЗВО, ЗПО тощо. Інструкція про діяльність ліцею, гімназії. Положення про приватний заклад освіти. Ліцензування та акредитація. Правила конкурсного приймання до закладів освіти.
Тема 2.3. Організаційна структура закладів освіти різних типів і форм власності.
Побудова структури закладу освіти. Утворення тимчасових структур у ЗО. Кваліфікаційні вимоги до педагогічних (науково-педагогічних) працівників закладів освіти різних типів. Моделювання соціальних здатностей випускника закладів різних типів. Штатний розпис закладів різних типів. Організація навчальної, науково-методичної та виховної роботи в закладах освіти різних типів.
Тема 2.4. Суб’єкти освітнього процесу
Учасники освітнього процесу, їх права та обов’язки. Вимоги до керівника ЗО. Порядок й особливості підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників ЗДО, ЗЗСО, ЗВО, ЗПО тощо. Організація управлінської діяльності в закладах освіти, у яких працюють магістранти.
Структура навчальної дисципліни
Назви змістових модулів і тем |
Кількість годин |
|||||||||||
денна форма |
заочна форма |
|||||||||||
усього |
у тому числі |
усього |
у тому числі |
|||||||||
л |
п |
лаб |
інд |
с.р. |
л |
п |
лаб |
інд |
с.р. |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
Модуль 1 Управління якістю діяльності закладів освіти різних типів |
||||||||||||
Змістовий модуль 1. Управління якістю в освіті. |
||||||||||||
Тема 1. Особливості управління якістю як виду управлінської діяльності |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
24 |
2 |
2 |
- |
- |
20 |
Тема 2. Якість освітніх послуг як одна з умов розвитку держави |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
24 |
2 |
2 |
- |
- |
20 |
Тема 3. Система, механізм і процес управління якістю освіти |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
24 |
2 |
2 |
- |
- |
20 |
Разом за змістовим модулем 1 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
72 |
6 |
6 |
- |
- |
60 |
Змістовий модуль 2. Особливості управління закладами освіти різних типів |
||||||||||||
Тема 1. . Система освіти України |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
20 |
1 |
1 |
- |
- |
18 |
Тема 2. Установчі документи закладів освіти різних типів і форм власності |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
20 |
1 |
1 |
- |
- |
18 |
Тема 3. Організаційна структура закладів освіти різних типів і форм власності |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
20 |
1 |
1 |
- |
- |
18 |
Тема 4. Суб’єкти освітнього процесу |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
18 |
1 |
1 |
- |
- |
16 |
Разом за змістовим модулем 2 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
78 |
4 |
4 |
- |
- |
70 |
Усього |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
150 |
10 |
10 |
- |
- |
130 |