Науково-педагогічну практику в закладах
вищої освіти проходять здобувачі другого (магістерського) рівня вищої освіти
першого року навчання. Базами практики у 2023 році передбачено кафедри
українського мовно-літературного факультету імені Г. Ф. Квітки-Основ'яненка та
кафедра української лінгвістики, літератури та методики навчання КЗ
"Харківська гуманітарно-педагогічна академія" Харківської
міської ради.
Мета науково-педагогічної практики в закладах вищої освіти – поглиблення
і закріплення теоретичних знань зі спеціальних і психолого-педагогічних
дисциплін, оволодіння сучасними методами й формами організації навчального
процесу, формування вміння проведення фахових навчальних занять, виховних
заходів зі студентами в закладах вищої освіти, формування вміння використовувати
різноманітні технології і методики викладання дисциплін філологічного циклу в
закладах вищої освіти й застосовувати новітні науково-методичні досягнення
різних рівнів у вищих навчальних закладах ІІІ–IV рівня акредитації.
ЗМІСТ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРАКТИКИ
В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Змістовий модуль 1. Організаційна робота
Тема 1.1. Науково-педагогічна практика як необхідний компонент фахової підготовки. Участь у настановчій конференції, ознайомлення з метою та змістом практики, її завданнями та формами звітності. Отримання й опрацювання пакету документів та методичних матеріалів щодо організації і проходження науково-педагогічної практики, інструктаж щодо оформлення документації.
Тема 1.2. Планування як організаційний принцип роботи викладача вищого навчального закладу, засіб систематизації завдань, послідовності їх виконання. Консультація наукового керівника з фаху та керівника з педагогіки щодо складання індивідуального плану проходження практики. Укладання матриці календарного індивідуального плану проходження практики.
Тема 1.3. Структура навчально-освітнього підрозділу факультету. Ознайомлення з системою освітньої роботи бази практики: навчально-матеріальною базою; функціями декана та його заступників; графіком навчального процесу. Аналіз освітньо-професійних програм підготовки фахівців; навчальних планів дисциплін, викладання яких забезпечуються кафедрами факультету.
Тема 1.4. Навчально-методичне забезпечення освітнього процесу. Ознайомлення із системою роботи і науково-методичною базою кафедр українського мовно-літературного факультету або іншої бази практики; функціями викладача; фондами науково-методичної літератури кафедри, факультету або іншої бази практики. Аналіз навчально-методичних комплексів дисциплін, викладання яких забезпечує кафедра.
Тема 1.5. Освітньо-виховна робота на факультеті. Ознайомлення з планом виховної роботи факультету, з роботою студентського самоврядування. Участь у засіданнях старостатів / студентських деканатів факультетів.
Тема 1.6. Аналіз і систематизація організаційних матеріалів. Уточнення, узгодження й затвердження індивідуального плану науково-педагогічної практики, систематизація підсумкових відомостей, укладання матриць звітних документів, передбачених поточним модулем.
Змістовий модуль 2. Навчально-методична робота
з організації та проведення лекційних занять з фаху
Тема 2.1. Навчально-методичні стратегії організації лекційних занять та їх реалізація на практиці. Вивчення досвіду викладачів: відвідування лекційних занять викладачів бази практики. Вивчення й узагальнення досвіду використання інноваційних методів навчання, різних форм організації пізнавальної діяльності студентів та методів контролю їхніх навчальних досягнень. Самостійний аналіз відвіданих аудиторних занять.
Тема 2.2. Методика і планування лекційного заняття. Консультація наукового керівника з фаху щодо обрання теми й розробки конспекту лекції. Самостійне складання плану-конспекту лекції із застосуванням інноваційних методів освітньої діяльності. Обговорення з науковим керівником з фаху розробленого конспекту лекції.
Тема 2.3. Апробація теоретичних знань, формування практичних навичок. Самостійне проведення лекційного заняття або його фрагмента. Самоаналіз та обговорення проведеного заняття, формування висновків.
Тема 2.4. Аналіз і систематизація організаційних матеріалів. Систематизація підсумкових відомостей, укладання матриць звітних документів, передбачених поточним модулем.
Змістовий модуль 3. Навчально-методична робота
з організації та проведення практичних занять з фаху
Тема 3.1. Навчально-методичні стратегії організації практичних занять та їх реалізація на практиці. Вивчення досвіду викладачів: відвідування практичних занять викладачів бази практики. Вивчення й узагальнення досвіду використання інноваційних методів навчання, різних форм організації пізнавальної діяльності студентів та методів контролю їхніх навчальних досягнень. Самостійний аналіз відвіданих аудиторних занять.
Тема 3.2. Методика і планування практичного заняття. Консультація наукового керівника з фаху щодо обрання теми й розробки конспекту практичного заняття. Самостійне складання плану-конспекту практичного заняття із застосуванням інноваційних методів освітньої діяльності. Обговорення з науковим керівником з фаху розробленого конспекту практичного заняття.
Тема 3.3. Апробація теоретичних знань, формування практичних навичок. Самостійне проведення практичного заняття або його фрагмента. Самоаналіз та обговорення проведеного заняття, формування висновків.
Тема 3.4. Аналіз і систематизація організаційних матеріалів. Систематизація підсумкових відомостей, укладання матриць звітних документів, передбачених поточним модулем.
Змістовий модуль 4. Виховна робота
Тема 4.1. Система виховної роботи бази практики. Вивчення системи виховної роботи кураторів академічних груп бази практики. Відвідування, спостереження та аналіз виховних заходів (кураторських годин), що проводяться кураторами академічних груп.
Тема 4.2. Методика і планування виховного заходу. Консультація керівника з психолого-педагогічних дисциплін щодо відповідності теми виховного заходу віку студентів, обрання освітньо-виховних стратегій. Узгодження запланованої роботи з куратором і старостою академічної групи.
Тема 4.3. Організаційно-виховна робота в академічній групі. Встановлення контакту зі студентами академічної групи, бесіда, анкетування. Виявлення індивідуальних психологічних особливостей студентів, діагностика атмосфери взаємостосунків між ними, виявлення лідерів тощо. Опрацювання інформації, укладання матриці психолого-педагогічної характеристики академічної групи.
Тема 4.4. Формування практичних навичок організаційно-виховної діяльності. Відвідування, спостереження та аналіз виховних заходів (кураторських годин), що проводяться магістрантами-практикантами. Участь в обговореннях, вдосконалення знань і методичних навичок. Укладання висновків, удосконалення методики власної розробки виховного заходу. Самостійне проведення виховного заходу (кураторської години) в академічній групі. Самоаналіз та обговорення проведеного заходу, формування висновків.
Тема 4.5. Аналіз і систематизація організаційних матеріалів. Систематизація підсумкових матеріалів, укладання матриць звітних документів, передбачених поточним модулем. Підготовка психолого-педагогічної характеристики академічної групи.
Тема 4.6. Підсумок науково-педагогічної практики. Систематизація звітних матеріалів, укладання папки з відповідною документацією, підготовка до заліку, що передбачає презентацію результатів науково-педагогічної практики в закладах вищої освіти на підсумковій конференції.