Фізіологія ВНД та функціональна діагностика
Кафедра анатомії і фізіології людини імені професора Я.Р. Синельникова

Засвоєння дисципліни «Фізіологія ВНД та функціональна діагностика» здобувачами передбачає вивчення закономірностей співвідношення психічного та фізіологічного для встановлення закономірностей та механізмів розвитку і життєдіяльності людини. Це дозволить студентам детально ознайомитися з нейрофізіологічними, біофізичними, нейрональними, енерго-інформаційними механізмами психічної активності; психофізіологічними основами розвитку й удосконалення вищих психічних функцій. Отримані знання допоможуть майбутнім фахівцям у професійній діяльності щодо правильної діагностики й корекції функціональних станів.

Метою вивчення дисципліни «Фізіологія ВНД та функціональна діагностика» є: формування у здобувачів освіти  системних уявлень про інтегративну діяльність нервової системи, фізіологічні основи вищої нервової діяльності, висвітлення відомостей про специфічні особливості нервової системи людини, мотиваційно-емоційні аспекти поведінки. Ознайомити студентів із сучасними методами діагностики функціональних станів організму при дії різних чинників.

Основними завданнями вивчення дисципліни є: формування у студентів уявлень про методологію фізіології вищої нервової діяльності та функціональної діагностики; прикладному характері цих знань; формування у студентів знань про нейрофізіологічні механізми цілеспрямованої поведінки, умовнорефлекторної діяльності, процесах пам'яті і навчання, свідомості та мислення; розвиток у студентів творчого мислення; сформувати у студентів розуміння значущості знань фізіології ВНД людини у природно-науковій освіті майбутнього фахівця; надавати характеристику функціонування роботи фізіологічних систем організму, сформувати навички і вміння використання в майбутній професійній діяльності знань з фізіології ВНД та функціональної діагностики.


Основи медичних знань (Здоров'я та безпека людини)
Кафедра анатомії і фізіології людини імені професора Я.Р. Синельникова

Курс "Основи медичних знань" читається на 1 курсі у першому семестрі, включає 6 лекційних годин, 4 години практичних занять і 18 годин самостійної роботи. В кінці курсу залік. 

Метою викладання навчальної дисципліни «Основи медичних знань» є ознайомлення студентів з основами медичної допомоги; навчити правильно поводити себе в ситуаціях, пов’язаних із загрозою для життя; навчити оцінювати стан здоров’я дитини та надавати першу медичну допомогу, а також підготовка висококваліфікованих фахівців, професійного педагогічного персоналу шкільних закладів і надати студентам основні знання про фізіологічні процеси, та вікові особливості організму, що розвивається, його взаємодію з навколишнім середовищем. Озброїти розумінням закономірностей процесів в організмі, які відбуваються у травматичних ситуаціях.

Основними завданнями вивчення дисципліни «Основи медичних знань» є:

1. Розглянути здоров’я, фізичний розвиток і фізичне виховання дітей та зосередити основну увагу на особливостях розвитку дітей шкільного віку;

2. Сформувати у студентів вміння надавати першу допомогу при нещасних випадках і травмах та уявлення про ознаки цих станів, профілактичні заходи;

3. Оволодіти засобами парентерального введення лікарських препаратів: внутрішньом’язово, підшкірно;

4. Оволодіти навиками вимірювання температури тіла людини, пульсу, артеріальний тиск;

5. Володіти навичками долікарської диференціальної діагностики раптових захворювань дітей;

6. Обирати методи надання першої допомоги хворій дитині;

7. Проводити профілактичні заходи щодо попередження дитячої захворюваності;

8. Сформувати вміння санітарно – освітньої роботи з дітьми, щодо виховання гігієнічних навичок;

9. Сприяти розширенню світогляду, формуванню медико-педагогічного підходу до гострих проблем навчання, виховання та охорони здоров’я дітей з урахуванням їх вікових та особистих можливостей.


Основи медичних знань, гігієна і допомога у невідкладних станах
Кафедра анатомії і фізіології людини імені професора Я.Р. Синельникова

Курс "Основи медичних знань" читається на 2 курсі у другому семестрі, включає 12 лекційних годин, 24 години практичних занять і 54 годин самостійної роботи. В кінці курсу іспит. 

Метою викладання навчальної дисципліни «Основи медичних знань» є ознайомлення студентів з основами медичної допомоги; навчити правильно поводити себе в ситуаціях, пов’язаних із загрозою для життя; навчити оцінювати стан здоров’я дитини та надавати першу медичну допомогу, а також підготовка висококваліфікованих фахівців, професійного педагогічного персоналу шкільних закладів і надати студентам основні знання про фізіологічні процеси, та вікові особливості організму, що розвивається, його взаємодію з навколишнім середовищем. Озброїти розумінням закономірностей процесів в організмі, які відбуваються у травматичних ситуаціях.

  Основними завданнями вивчення дисципліни є:

1. розглянути здоров’я, фізичний розвиток і фізичне виховання дітей та зосередити основну увагу на особливостях розвитку дітей шкільного віку;

2. сформувати у студентів вміння надавати першу допомогу при нещасних випадках і травмах та уявлення про ознаки цих станів, профілактичні заходи;

3. оволодіти засобами парентерального введення лікарських препаратів: внутрішньом’язово, підшкірно;

4. оволодіти навиками вимірювання температури тіла людини, пульсу, артеріальний тиск;

5. володіти навичками долікарської диференціальної діагностики раптових захворювань дітей;

6. обирати методи надання першої допомоги хворій дитині;

7. проводити профілактичні заходи щодо попередження дитячої захворюваності;

8. сформувати вміння санітарно – освітньої роботи з дітьми, щодо виховання гігієнічних навичок;

9. сприяти розширенню світогляду, формуванню медико-педагогічного підходу до гострих проблем навчання, виховання та охорони здоров’я дітей з урахуванням їх вікових та особистих можливостей.


Вікова анатомія та фізіологія
Кафедра анатомії і фізіології людини імені професора Я.Р. Синельникова

Спеціальність 014 Середня освіта (Біологія) та Спеціальність 091 Біологія 


Курс "Вікова анатомія і фізіологія" читається на 4 курсі у другому семестрі, включає 10 лекційних годин, 20 годин лабораторних занять і 45 годин самостійної роботи. В кінці курсу залік. 

Метою викладання навчальної дисципліни “Вікова анатомія і фізіологія” є вивчення вікових особливостей будови та функцій основних фізіологічних систем організму людини, розвитку дитячого організму, характеристика окремих вікових періодів та гігієна навчально-виховного процесу у школі.
 Основними завданнями:

  1. Допомогти студентам вдосконалити знання з анатомії та фізіології людини враховуючи віковий функціональний аспект розвитку організму;
  2. Ознайомити за науковими джерелами, до яких можна звернутись для постійного вдосконалення професійних якостей майбутнього вчителя.
  3. Навчити студентів застосовувати методи фізіологічних досліджень до вивчення інших наук та в практиці.
  4. Вивчити анатомо-фізіологічні особливості будови та гігієни дитячого організму, що має виключне значення для студентів – майбутніх педагогів.
  5. Вивчити вікові особливості організму людини та її функціональні можливості.
  6. Створити базу знань з вікової фізіології та шкільної гігієни для вивчення учбових дисциплін біологічного профілю на старших курсах.
  7. Розкрити вікові закономірності розвитку та функціонування фізіологічних систем організму людини.
  8. Розширити уявлення про роль вивчення вікової фізіології та шкільної гігієни для вдосконалення та особливого підходу в плануванні шкільного навантаження.
  9. Оволодіти методиками простіших фізіологічних вимірювань (антропометрії, фізіометрії, спірометрії, динамометріії, пульсометрії, тонометрії та інш.), фізіологічних експериментів.
  10. Навчити дотримуватись вимог щодо вузівської системи навчання.
  11. Сприяти удосконаленню вмінь самостійно працювати над програмним матеріалом.


Основи біології і генетики людини
Кафедра анатомії і фізіології людини імені професора Я.Р. Синельникова

     Засвоєння дисципліни «Основи біології і генетики людини» здобувачами передбачає вивчення організації живої матерії за рівнями: молекулярно-генетичному, клітинному, організменному. Це дозволить студентам детально ознайомитися з фізіологічними процесами, явищами та механізмами, які забезпечують життєдіяльність людини та визначають діапазон її функціональних можливостей, з урахуванням специфіки організму людини. Знання біології клітини, розмноження, основ генетики  та закономірностей морфо-функціональної організації організму людини є важливою складовою загальної фахової підготовки майбутнього фахівця у галузі психології.

     Заняття з дисципліни «Основи біології і генетики людини» проводяться серед студентів першого курсу факультету психології і соціології ХНПУ імені Г.С. Сковороди, спеціальності "053 Психологія" у першому семестрі. Загалом, предмет включає 90 годин, з яких 6 лекційні та 30 - лабораторні.

     Метою вивчення дисципліни «Основи біології і генетики людини» є: засвоєння здобувачами загально-біологічних закономірностей онтогенезу людини  та ролі спадковості і середовища у даному процесі, а також у розвитку фізичних і психічних особливостей дитини; анатомо-функціональних особливостей органів та систем організму дітей та підлітків, а також процесу здійснення нервово – гуморальної регуляції функцій та ознайомлення студентів з основними закономірностями успадкування ознак, механізмами їх передачі, мутаційними проявами та залежністю від них функціонального і психічного стану людини. 

      Слід зазначити, що під час вивчення дисципліни студенти повинні оволодіти вміннями та навичкиами самостійно проводити аналіз топографії органів і стану організму, засвоїти фізіологічні механізми психічних процесів, що є основою нервової регуляції організму; навчитися використовувати глибокі систематичні дослідження закономірностей розвитку і функціонування систем організму в її віковій динаміці та вивчити механізми  спадкової передачі ознак, тератогенного впливу факторів зовнішнього середовища на функціональний стан організму та можливості їх кореляції.


Анатомія та фізіологія дитини з основами генетики.
Кафедра анатомії і фізіології людини імені професора Я.Р. Синельникова

Курс Анатомія та фізіологія дитини з основами генетики. Основи педіатрії вивчається студентами факультету початкового навчання спеціальності 013 Початкова освіта на 1 курсі у другому семестрі і передбачає 20 годин лекційних занять  та 52 годин практичних занять. 

Предметом вивчення навчальної дисципліни є основні структурні елементи будови людського організму з урахуванням їх індивідуального розвитку, взаємодії з зовнішнім середовищем, вікових та індивідуальних особливостей і змін, що відбуваються в ньому в процесі життєдіяльності. Особливістю курсу є його профілактична спрямованість, системний підхід до питання організації первинної профілактики хвороб, формування здорового способу життя дітей і підлітків.

Мета вивчення навчальної дисципліни:  формування цілісного уявлення про будову й функціонування робочих, життєзабезпечуючих та інтегруючих органів і систем організму. Завдання - встановити взаємозв'язок будови органів з виконуваними функціямиоволодіти сукупністю практичних вмінь та навичок з надання долі­карської медичної допомоги. 


Анатомія та фізіологія дитини з основами генетики. Основи педіатрії.
Кафедра анатомії і фізіології людини імені професора Я.Р. Синельникова

Спеціальність 013 Початко освіта  

Курс "анатомія та фізіологія дитини з основами генетики. Основи педіатрії" викладається на 1 курсі у другому семестрі, включає 30 лекційних годин, 30 години практичних занять і 90 годин самостійної роботи. В кінці курсу іспит

Метою викладання навчальної дисципліни «Анатомія та фізіологія дитини з основами генетики. Основи педіатрії» є: розглянути анатомо - функціональні особливості органів та систем організму дітей та підлітків, а також процес здійснення нервово – гуморальної регуляції функцій, звернути особливу увагу на будову мовоутворюючого апарату, органу слуху та порушення аналізаторної діяльності людини. Особливістю курсу є його профілактична спрямованість, системний підхід до питання організації первинної профілактики хвороб, формування здорового способу життя дітей і підлітків. Рішення цієї проблеми багато в чому залежить від кваліфікації педагога шкільного закладу, тому що знання по курсу педіатрії необхідні для подальшої роботи з охорони здоров¢я дітей та його зміцненню.

  Основними завданнями вивчення дисципліни «Анатомія та фізіологія дитини з основами генетики. Основи педіатрії» є:

1.  сформувати вміння та навички творчо мислити, самостійно ставити питання та  вирішувати їх, проводити аналіз топографії органів і стану організму;

2. навчити використовувати глибокі і систематичні дослідження закономірностей розвитку і функціонування систем організму в її віковій динаміці;

3.  вивчити механізми  спадкової передачі ознак, тератогенного впливу факторів зовнішнього середовища на функціональний стан організму та можливості їх кореляції;

  1. проаналізувати вікові особливості розвитку вегетативних функцій, обміну речовин і енергії для надання фізіолого – гігієнічних рекомендацій до організації учбового процесу;

5. ознайомити студентів з фізіологічними механізмами психічних процесів, що є основою нервової регуляції організму;

6.   розкрити особливості нервової системи та ВНД, їх особливе значення у регулюванні всіх процесів життєдіяльності організму та поведінки людини;

  1. ознайомити студентів з особливостями розвитку ендокринної системи дитини і морфофункціональними особливостями організму підлітка в період статевого дозрівання, бо саме в цей час учбово - виховна робота зі школярами стає найбільш складною;
  2. сформувати у студентів уявлення про цілісність та взаємоузгодженість систем організму у забезпеченні гомеостатичної функції;
  3. розглянути здоров’я, фізичний розвиток  і фізичне виховання дітей та зосередити основну увагу на особливостях розвитку дітей шкільного віку;
  4. вивчити хвороби дітей, їх перебіг, ускладнення, принципи лікування, профілактику;
  5. засвоїти основи гігієни різних органів і систем для формування здорової дитини та гігієнічні основи харчування, як одну з найважливіших складових здоров’я дитини;
  6. сформувати вміння санітарно – освітньої роботи з дітьми, щодо виховання гігієнічних навичок та з батьками;
  7. розглянути гігієну оточуючого середовища, вимоги до устрою дитячого закладу, ділянки, на якій він розташований, приміщень, залежно від призначення.