Засвоєння дисципліни «Фізіологія ВНД та функціональна діагностика» здобувачами передбачає вивчення закономірностей співвідношення психічного та фізіологічного для встановлення закономірностей та механізмів розвитку і життєдіяльності людини. Це дозволить студентам детально ознайомитися з нейрофізіологічними, біофізичними, нейрональними, енерго-інформаційними механізмами психічної активності; психофізіологічними основами розвитку й удосконалення вищих психічних функцій. Отримані знання допоможуть майбутнім фахівцям у професійній діяльності щодо правильної діагностики й корекції функціональних станів.
Метою вивчення дисципліни «Фізіологія ВНД та функціональна діагностика» є: формування у здобувачів освіти системних уявлень про інтегративну діяльність нервової системи, фізіологічні основи вищої нервової діяльності, висвітлення відомостей про специфічні особливості нервової системи людини, мотиваційно-емоційні аспекти поведінки. Ознайомити студентів із сучасними методами діагностики функціональних станів організму при дії різних чинників.
Основними завданнями вивчення дисципліни є: формування у студентів уявлень
про методологію фізіології вищої нервової діяльності та функціональної
діагностики; прикладному характері цих знань; формування у студентів знань про
нейрофізіологічні механізми цілеспрямованої поведінки, умовнорефлекторної
діяльності, процесах пам'яті і навчання, свідомості та мислення; розвиток у
студентів творчого мислення; сформувати у студентів розуміння значущості знань
фізіології ВНД людини у природно-науковій освіті майбутнього фахівця; надавати
характеристику функціонування роботи фізіологічних систем організму, сформувати
навички і вміння використання в майбутній професійній діяльності знань з
фізіології ВНД та функціональної діагностики.
Курс "Основи медичних знань" читається на 1 курсі у першому семестрі, включає 6 лекційних годин, 4 години практичних занять і 18 годин самостійної роботи. В кінці курсу залік.
Метою викладання навчальної дисципліни «Основи медичних знань» є ознайомлення студентів з основами медичної допомоги; навчити правильно поводити себе в ситуаціях, пов’язаних із загрозою для життя; навчити оцінювати стан здоров’я дитини та надавати першу медичну допомогу, а також підготовка висококваліфікованих фахівців, професійного педагогічного персоналу шкільних закладів і надати студентам основні знання про фізіологічні процеси, та вікові особливості організму, що розвивається, його взаємодію з навколишнім середовищем. Озброїти розумінням закономірностей процесів в організмі, які відбуваються у травматичних ситуаціях.
Основними завданнями вивчення дисципліни «Основи медичних знань» є:
1. Розглянути здоров’я, фізичний розвиток і фізичне виховання дітей та зосередити основну увагу на особливостях розвитку дітей шкільного віку;
2. Сформувати у студентів вміння надавати першу допомогу при нещасних випадках і травмах та уявлення про ознаки цих станів, профілактичні заходи;
3. Оволодіти засобами парентерального введення лікарських препаратів: внутрішньом’язово, підшкірно;
4. Оволодіти навиками вимірювання температури тіла людини, пульсу, артеріальний тиск;
5. Володіти навичками долікарської диференціальної діагностики раптових захворювань дітей;
6. Обирати методи надання першої допомоги хворій дитині;
7. Проводити профілактичні заходи щодо попередження дитячої захворюваності;
8. Сформувати вміння санітарно – освітньої роботи з дітьми, щодо виховання гігієнічних навичок;
9. Сприяти розширенню світогляду, формуванню медико-педагогічного підходу до гострих проблем навчання, виховання та охорони здоров’я дітей з урахуванням їх вікових та особистих можливостей.
Курс "Основи медичних знань" читається на 2 курсі у другому семестрі, включає 12 лекційних годин, 24 години практичних занять і 54 годин самостійної роботи. В кінці курсу іспит.
Метою викладання навчальної дисципліни «Основи медичних знань» є ознайомлення студентів з основами медичної допомоги; навчити правильно поводити себе в ситуаціях, пов’язаних із загрозою для життя; навчити оцінювати стан здоров’я дитини та надавати першу медичну допомогу, а також підготовка висококваліфікованих фахівців, професійного педагогічного персоналу шкільних закладів і надати студентам основні знання про фізіологічні процеси, та вікові особливості організму, що розвивається, його взаємодію з навколишнім середовищем. Озброїти розумінням закономірностей процесів в організмі, які відбуваються у травматичних ситуаціях.
Основними завданнями вивчення дисципліни є:
1. розглянути здоров’я, фізичний розвиток і фізичне виховання дітей та зосередити основну увагу на особливостях розвитку дітей шкільного віку;
2. сформувати у студентів вміння надавати першу допомогу при нещасних випадках і травмах та уявлення про ознаки цих станів, профілактичні заходи;
3. оволодіти засобами парентерального введення лікарських препаратів: внутрішньом’язово, підшкірно;
4. оволодіти навиками вимірювання температури тіла людини, пульсу, артеріальний тиск;
5. володіти навичками долікарської диференціальної діагностики раптових захворювань дітей;
6. обирати методи надання першої допомоги хворій дитині;
7. проводити профілактичні заходи щодо попередження дитячої захворюваності;
8. сформувати вміння санітарно – освітньої роботи з дітьми, щодо виховання гігієнічних навичок;
9. сприяти розширенню світогляду, формуванню медико-педагогічного підходу до гострих проблем навчання, виховання та охорони здоров’я дітей з урахуванням їх вікових та особистих можливостей.
Спеціальність 014 Середня освіта (Біологія) та Спеціальність 091 Біологія
Курс "Вікова анатомія і фізіологія" читається на 4 курсі у другому семестрі, включає 10 лекційних годин, 20 годин лабораторних занять і 45 годин самостійної роботи. В кінці курсу залік.
Метою викладання
навчальної дисципліни “Вікова анатомія і фізіологія” є вивчення вікових
особливостей будови та функцій основних фізіологічних систем організму людини,
розвитку дитячого організму, характеристика окремих вікових періодів та гігієна
навчально-виховного процесу у школі.
Основними завданнями:
- Допомогти студентам вдосконалити знання з анатомії та фізіології людини враховуючи віковий функціональний аспект розвитку організму;
- Ознайомити за науковими джерелами, до яких можна звернутись для постійного вдосконалення професійних якостей майбутнього вчителя.
- Навчити студентів застосовувати методи фізіологічних досліджень до вивчення інших наук та в практиці.
- Вивчити анатомо-фізіологічні особливості будови та гігієни дитячого організму, що має виключне значення для студентів – майбутніх педагогів.
- Вивчити вікові особливості організму людини та її функціональні можливості.
- Створити базу знань з вікової фізіології та шкільної гігієни для вивчення учбових дисциплін біологічного профілю на старших курсах.
- Розкрити вікові закономірності розвитку та функціонування фізіологічних систем організму людини.
- Розширити уявлення про роль вивчення вікової фізіології та шкільної гігієни для вдосконалення та особливого підходу в плануванні шкільного навантаження.
- Оволодіти методиками простіших фізіологічних вимірювань (антропометрії, фізіометрії, спірометрії, динамометріії, пульсометрії, тонометрії та інш.), фізіологічних експериментів.
- Навчити дотримуватись вимог щодо вузівської системи навчання.
- Сприяти удосконаленню вмінь самостійно працювати над програмним матеріалом.
Засвоєння дисципліни «Основи біології і генетики людини» здобувачами передбачає вивчення організації живої матерії за рівнями: молекулярно-генетичному, клітинному, організменному. Це дозволить студентам детально ознайомитися з фізіологічними процесами, явищами та механізмами, які забезпечують життєдіяльність людини та визначають діапазон її функціональних можливостей, з урахуванням специфіки організму людини. Знання біології клітини, розмноження, основ генетики та закономірностей морфо-функціональної організації організму людини є важливою складовою загальної фахової підготовки майбутнього фахівця у галузі психології.
Заняття з дисципліни «Основи біології і генетики людини» проводяться серед студентів першого курсу факультету психології і соціології ХНПУ імені Г.С. Сковороди, спеціальності "053 Психологія" у першому семестрі. Загалом, предмет включає 90 годин, з яких 6 лекційні та 30 - лабораторні.
Метою вивчення дисципліни «Основи біології і генетики людини» є: засвоєння здобувачами загально-біологічних закономірностей онтогенезу людини та ролі спадковості і середовища у даному процесі, а також у розвитку фізичних і психічних особливостей дитини; анатомо-функціональних особливостей органів та систем організму дітей та підлітків, а також процесу здійснення нервово – гуморальної регуляції функцій та ознайомлення студентів з основними закономірностями успадкування ознак, механізмами їх передачі, мутаційними проявами та залежністю від них функціонального і психічного стану людини.
Слід зазначити, що під час вивчення дисципліни студенти повинні оволодіти вміннями та навичкиами самостійно проводити аналіз топографії органів і стану організму, засвоїти фізіологічні механізми психічних процесів, що є основою нервової регуляції організму; навчитися використовувати глибокі систематичні дослідження закономірностей розвитку і функціонування систем організму в її віковій динаміці та вивчити механізми спадкової передачі ознак, тератогенного впливу факторів зовнішнього середовища на функціональний стан організму та можливості їх кореляції.
Курс Анатомія та фізіологія дитини з основами генетики. Основи педіатрії вивчається студентами факультету початкового навчання спеціальності 013 Початкова освіта на 1 курсі у другому семестрі і передбачає 20 годин лекційних занять та 52 годин практичних занять.
Предметом вивчення навчальної дисципліни є основні структурні елементи будови людського організму з урахуванням їх індивідуального розвитку, взаємодії з зовнішнім середовищем, вікових та індивідуальних особливостей і змін, що відбуваються в ньому в процесі життєдіяльності. Особливістю курсу є його профілактична спрямованість, системний підхід до питання організації первинної профілактики хвороб, формування здорового способу життя дітей і підлітків.
Мета вивчення навчальної дисципліни: формування цілісного уявлення про будову й функціонування робочих, життєзабезпечуючих та інтегруючих органів і систем організму. Завдання - встановити взаємозв'язок будови органів з виконуваними функціями; оволодіти сукупністю практичних вмінь та навичок з надання долікарської медичної допомоги.
Спеціальність 013 Початко освіта
Курс "анатомія та фізіологія дитини з основами генетики. Основи педіатрії" викладається на 1 курсі у другому семестрі, включає 30 лекційних годин, 30 години практичних занять і 90 годин самостійної роботи. В кінці курсу іспит.
Метою викладання навчальної дисципліни «Анатомія та фізіологія дитини з основами генетики. Основи педіатрії» є: розглянути анатомо - функціональні особливості органів та систем організму дітей та підлітків, а також процес здійснення нервово – гуморальної регуляції функцій, звернути особливу увагу на будову мовоутворюючого апарату, органу слуху та порушення аналізаторної діяльності людини. Особливістю курсу є його профілактична спрямованість, системний підхід до питання організації первинної профілактики хвороб, формування здорового способу життя дітей і підлітків. Рішення цієї проблеми багато в чому залежить від кваліфікації педагога шкільного закладу, тому що знання по курсу педіатрії необхідні для подальшої роботи з охорони здоров¢я дітей та його зміцненню.
Основними завданнями вивчення дисципліни «Анатомія та фізіологія дитини з основами генетики. Основи педіатрії» є:
1. сформувати вміння та навички творчо мислити, самостійно ставити питання та вирішувати їх, проводити аналіз топографії органів і стану організму;
2. навчити використовувати глибокі і систематичні дослідження закономірностей розвитку і функціонування систем організму в її віковій динаміці;
3. вивчити механізми спадкової передачі ознак, тератогенного впливу факторів зовнішнього середовища на функціональний стан організму та можливості їх кореляції;
- проаналізувати вікові особливості розвитку вегетативних функцій, обміну речовин і енергії для надання фізіолого – гігієнічних рекомендацій до організації учбового процесу;
5. ознайомити студентів з фізіологічними механізмами психічних процесів, що є основою нервової регуляції організму;
6. розкрити особливості нервової системи та ВНД, їх особливе значення у регулюванні всіх процесів життєдіяльності організму та поведінки людини;
- ознайомити студентів з особливостями розвитку ендокринної системи дитини і морфофункціональними особливостями організму підлітка в період статевого дозрівання, бо саме в цей час учбово - виховна робота зі школярами стає найбільш складною;
- сформувати у студентів уявлення про цілісність та взаємоузгодженість систем організму у забезпеченні гомеостатичної функції;
- розглянути здоров’я, фізичний розвиток і фізичне виховання дітей та зосередити основну увагу на особливостях розвитку дітей шкільного віку;
- вивчити хвороби дітей, їх перебіг, ускладнення, принципи лікування, профілактику;
- засвоїти основи гігієни різних органів і систем для формування здорової дитини та гігієнічні основи харчування, як одну з найважливіших складових здоров’я дитини;
- сформувати вміння санітарно – освітньої роботи з дітьми, щодо виховання гігієнічних навичок та з батьками;
- розглянути гігієну оточуючого середовища, вимоги до устрою дитячого закладу, ділянки, на якій він розташований, приміщень, залежно від призначення.