Опис навчальної дисципліни 

Найменування показників

Галузь знань, напрям підготовки, рівень вищої освіти

Характеристика навчальної дисципліни

денна форма навчання

заочна форма навчання

Мова викладання ‒ українська

 

 

Кількість кредитів – 1,5

Галузь знань

01 Освіта / Педагогіка

 (шифр і назва)

Вид дисципліни

(обов’язкова / вибіркова)

Спеціальність

014 Середня освіта (Історія)

Модулів – 2

 

Освітня програма

Історія в закладах освіти

(шифр і назва)

Рік підготовки:

Змістових модулів – 2

 

другий

Семестр

Загальна кількість годин – 45

3

Лекції

Тижневих годин для заочної форми навчання:

аудиторних – 12

самостійної роботи здобувача – 33

Рівень вищої освіти:

Другий магістерський

8 год

Практичні, семінарські

 

4 год

Лабораторні

‒ 

Самостійна робота

33 год

Індивідуальні завдання:

0 год.

Вид контролю:

залік

Призначення навчальної дисципліни. Предмет вивчення навчальної дисципліни «Іслам і сучасний світ» іслам як світова релігія та соціокультурне явище, що репрезентує для мусульманської спільноти відповідний спосіб життя, стиль мислення і до певної міри є ідеологічною конструкцією в суспільствах Сходу другої половини ХХ – початку ХХІ ст. Розвиток сучасних міжнародних відносин, які відрізняє висока динамічність, складність і багатовимірність, призвів до почастішання міжлюдських контактів. Розширення «площини зіткнення» представників мусульманської та християнської цивілізацій і культур ставить на порядок денний необхідність адекватного розуміння релігійного фактору, який впливає на конфліктогенність у регіонах Сходу і поширюється на ареал західної цивілізації, породжуючи національні, конфесійні, культурні та соціальні проблеми. Науковцям, політикам і суспільству тривалий час не вдається знайти оптимальної моделі інтеграції ісламської культури в західні традиції, що обумовлює призначення навчальної дисципліни.

Метою вивчення навчальної дисципліни «Іслам і сучасний світ» є: дати студентам комплексне уявлення про предметний зміст ісламу, специфіку його як світової релігії і соціокультурного явища, ознайомити з джерелами ісламу та основними етапами його історії, сучасним становищем ісламу і мусульманського світу; поглибити уявлення про причини, типи і наслідки етноконфесійних конфліктів у мусульманських регіонах Азії та Африки в контексті нинішньої політичної ситуації на рівні регіонів і світу в цілому.

 Основними завданнями вивчення дисципліни «Іслам і сучасний світ» є: 1) вивчення студентами історії, культури та цивілізаційних принципів ісламу; 2) формування розуміння впливу ісламу на хід світової історії; 3) засвоєння сюжетів, пов’язаних із формуванням догматичної і моральної системи ісламу, мусульманського богослів’я і філософії, мусульманського права; 4) засвоєння знань, пов’язаних зі становищем ісламу в сучасному світі; 5) з’ясування сутності релігійно-політичних течій ісламу, змісту основних теологічних суперечок між ними, теоретичних проблем ісламського екстремізму; 6) вироблення «імунітету» проти ідеології і практики релігійно-політичного екстремізму; 7) розгляд особливостей соціально-економічного та політичного становища етнічних груп і конфесійних меншин в країнах мусульманського цивілізаційно-культурного кола; 8) аналіз причин активізації етноконфесійного фактору у внутрішньополітичному розвитку більшості мусульманських країн на сучасному етапі, а також стратегії офіційної влади в галузі вирішення національного питання; 9) аналіз ідеології, рушійних сил, мотивації учасників міжетнічних і релігійних конфліктів, способів мобілізації, стадій, механізмів і форм прояву конфліктів і шляхів їх розв’язання; 10) з’ясування ефективності участі регіональних і міжнародних організацій у процесі їх врегулювання; 11) ознайомлення з широким колом вітчизняної та зарубіжної літератури з даного курсу, оволодіння основними методами і методиками історичного дослідження, використання їх для аналізу процесів і явищ в історії мусульманського світу.

У результаті опанування змісту навчальної дисципліни здобувачі мають досягнути таких програмних результатів навчання:

ПРН 1 – знати періодизацію історії мусульманського світу, основні історичні процеси та події, пов’язані із розвитком мусульманської цивілізації, її контактами з християнською та іншими цивілізаціями.

ПРН 2 ‒ володіти спеціальною термінологією навчальної дисципліни.

ПРН 3 ‒ знати основні методологічні підходи та напрями, володіти інформацією про цивілізаційні теорії.

ПРН 4 ‒ здобути знання з історіографії для сучасних наукових дискусій про закономірності розвитку міжконфесійних комунікацій у політичному та культурному просторі мусульманських і західних держав, формування ситуації цивілізаційних конфліктів, причини виникнення міжетнічних і міжконфесійних конфліктів на мусульманському Сході, співвідношення Сходу і Заходу в глобальних геополітичних трансформаціях на межі ХХ – ХХІ ст., вплив ісламського радикалізму на регіональну та міжнародну політику.

ПРН 5збирати, обробляти, узагальнювати інформацію для створення ґрунтовної бази знань про історичні та соціокультурні процеси в країнах мусульманського Сходу.

ПРН 6 ‒ розглядати суспільні явища в розвитку, за конкретно-історичних умов епохи та регіональних особливостей; володіти конкретними знаннями про соціально-економічний, суспільно-політичний розвиток, релігійно-культурні традиції країн мусульманської цивілізації та її сусідів.

ПРН 7 ‒ мати загальні географічні, політичні та культурологічні відомості про країни і регіони, що вивчаються; показувати їх на карті.

ПРН 8 ‒ формулювати оцінку історичного руху, діяльності теоретиків ісламських концепцій, політичних осіб, виявляти власну позицію щодо контроверсійних питань навчальної дисципліни.

ПРН 9здійснювати компаративний аналіз історичних процесів у регіонах мусульманського Сходу і Заходу, виявляти тенденції міжнародних відносин, пов’язані з геополітичними чинниками.

ПРН 10працювати з джерелами інформації, інтегрувати їх зміст, визнавати і сприймати різноманітність критичного аналізу й оцінок джерел; володіти навичками історіографічного аналізу, удосконалювати вміння самостійно працювати з науковою, науково-популярною та довідковою літературою, історичними джерелами та критично їх аналізувати, усвідомлено застосовувати теоретичні знання для розв’язання практичних завдань.

ПРН 11інтегрувати знання, отримані в процесі вивчення «Історії Середньовічного Сходу», «Нової історії Азії та Африки», «Новітньої історії Азії та Африки», «Історії міжнародних відносин», «Етнології», «Релігієзнавства», «Соціології» в єдиний комплекс гуманітарних дисциплін.

ПРН 12усвідомлювати під час вивчення навчальної дисципліни значущість загальнолюдських цінностей.